Onze specialismen
Iedere situatie vraagt om een andere aanpak. Wij zijn gespecialiseerd in het stellen van diagnoses en bieden individuele- en groepsbegeleiding.
Tijdens het traject vormt de hulpvraag van het kind en de ouders de rode raad. Vanuit een doel- en resultaatgerichte aanpak gaan we aan de slag. Het contact met ouders en scholen is daarbij heel belangrijk voor ons. Het geeft een zo goed mogelijk beeld van de situatie en de ontwikkeling van het kind. Deze methode wordt ook wel de samenwerkingsdriehoek genoemd. Onze ervaring leert dat deze methode zeer effectief is. Tijdens de begeleiding zorgen we dat zowel ouders als de school op de hoogte zijn van de voortgang.
Tijdens het intakegesprek wordt duidelijk of verder onderzoek nodig is. Dit kan ons bijvoorbeeld helpen om het gedrag van het kind beter te leren begrijpen. In overleg met de ouders – en soms ook in overleg met school – wordt bepaald welke vorm van onderzoek wordt ingezet.
Wij bieden de volgende mogelijkheden tot onderzoek:
Intelligentieonderzoek
Een intelligentieonderzoek kan nodig zijn als er twijfels bestaan over de intellectuele mogelijkheden van het kind. Een intelligentieonderzoek geeft inzicht in de capaciteiten van het kind. Naast de IQ-scores is ook de observatie een belangrijk gegeven. Er wordt gebruik gemaakt van de WISC-V-NL.
Persoonlijkheidsonderzoek
Een persoonlijkheidsonderzoek wordt uitgevoerd om te achterhalen waar de (gedrags)problemen uit voortkomen die zich thuis en/of op school voor doen. Er wordt zowel naar het kind als naar de school- en thuissituatie gekeken.
Onderzoek naar leerproblemen
Een onderzoek naar leerproblemen geeft zicht op het leerproces van het kind. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar motivatie, werkhouding en het onderwijssysteem.
Motorisch onderzoek
Een motorisch onderzoek wordt uitgevoerd om de motorische ontwikkeling van het kind in beeld te brengen. Het betreft zowel de grove als de fijne motoriek.
Observatie
Soms is een uitgebreid diagnostisch onderzoek niet nodig en wordt een observatie uitgevoerd om na te gaan waar en wanneer de problemen zich uiten.
De begeleiding en behandelingen die wij bieden, stemmen wij af of de hulpvraag van het kind. Wij zijn flexibel en sluiten aan bij de belevingswereld van het kind.
Iedere situatie vraagt om een andere aanpak. Wij zijn gespecialiseerd in het stellen van diagnoses en bieden individuele- en groepsbegeleiding.
Denk daarbij aan een
uitgebreid psychologisch onderzoek, capaciteitenonderzoek of leeronderzoek.
Voorbeelden van individuele begeleiding zijn begeleiding op het voortgezet onderwijs, emotie-regulatie training, psycho-educatie en traumabehandeling.
Trainingen in groepsverband kunnen zich richten op faalangsttraining, weerbaarheidstraining, vaardigheidstraining of motorische begeleiding.